fbpx

De ce au nevoie copiii în primii 4 ani de viață?

De ce au nevoie copiii de la noi, adulții, în primii 4 ani de viață? – Aceasta este întrebarea de la care plecăm atunci când începem să ne asumăm noul rol de părinte, iar răspunsurile vin nerăbdătoare, “se încalecă” unul peste celălt și constatăm că avem mintea și mai agitată. Direct proporțional crește și sentimentul de copleșire din cauza muntelui uriaș de răspunsuri, un munte apăsător, atât de înalt încât nici nu îi vedem vârful. Știm, cel puțin cu mintea, că totul este în regulă dacă luăm lucrurile pe rând, însă parcă nu se simte așa, nu-i așa? 🙂 În acest articol încercăm să simplificăm, să separăm aspectele esențiale de cele mai puțin importante și să contribuim la claritatea și liniștea părinților.

 

Ce este esențial

 

  1. Cei 4C – nevoile ființiale – conectare, capabilitate, contare, curaj

  • Conectare: Trebuie să cred în locul pe care îl am și să am încredere că aparțin.
  • Capabilitate: Trebuie să cred că sunt în stare să fac lucruri.
  • Contare: Trebuie să cred că pot face diferența.
  • Curaj: Trebuie să cred că voi face față provocărilor ce vor veni.

 

Când C-urile sunt satisfăcute, există mari șanse pentru copii să devină adulții care să se bucure că pot să-și facă prieteni, să lucreze cu plăcere, să dezvolte o relație intimă și să-și găsească rostul în viață prin contribuție adusă la viața celorlalți. Când C-urile NU sunt asigurate, copiii dezvoltă adesea sentimente negative față de ei înșiși și față de ceilalți.

 

AICI puteți descărca GHIDUL GRATUIT despre Cum răspunzi eficient nevoilor copilului tău?

 

De reținut: Este esențial să petrecem timp de calitate cu copilul nostru, să privim, să ascultăm, să anticipăm ce nevoi are, să îl încurajăm să le exprime verbal și cu tot corpul, iar apoi să le satisfacem. Dar la fel de important este ca noi, părinții, să ne alocăm timp pentru a ne asigura toate aceste nevoi în raport cu alți adulți. Doar în acest fel putem fi cu adevărat disponibili pentru copil. Să ne amintim că putem cere ajutorul familiei extinse și al prietenilor pentru a rămâne cu copilul – pentru cel mic este esențial să aibă parte de interacțiuni cu alți copii și alți adulți pentru a descoperi viața în diversitatea ei.

 

 

  1. Rutina din viața de zi cu zi

Rutina este spațiul unde se reglează somnul, alimentația, dezvoltarea cognitivă, independența și autonomia copilului. În primii ani de viață, copiii trec printr-o perioadă de dezvoltare rapidă și învățare continuă. Rutina oferă copiilor un cadru sigur și predictibil, care le permite să se simtă în siguranță și să aibă curajul să exploreze mediul înconjurător.

De ce mai este importantă rutina?

  • Rutina le oferă copiilor un sentiment de stabilitate și siguranță emoțională. Știind că lucrurile se întâmplă într-un anumit mod și la o anumită oră, copiii se simt în siguranță și înțeleg că pot avea încredere în adulții din viața lor.
  • O rutină bine stabilită înainte de culcare poate ajuta copiii să se pregătească pentru somn și relaxare. Prin desfășurarea unor activități liniștitoare în fiecare seară înainte de culcare, cum ar fi o baie caldă sau o poveste, copiii vor învăța să asocieze aceste activități cu momentul de somn.
  • O rutină bine structurată oferă copiilor oportunitatea de a-și dezvolta independența și auto-disciplina. Prin realizarea în mod constant a anumitor sarcini, cum ar fi să se spele pe dinți sau să-și adune jucăriile, copiii învață responsabilitatea și obișnuiesc să îndeplinească sarcinile de zi cu zi.
  • Prin urmarea unei rutine zilnice, copiii învață să-și organizeze și să-și planifice activitățile. Această abilitate este esențială pe măsură ce copiii cresc și încep să se implice în activități școlare și extrașcolare.
  • O rutină regulată ajută copiii să înțeleagă conceptul de timp și să își dezvolte abilitățile de comunicare. Ei învață să anticipeze anumite evenimente și să se adapteze la schimbările din rutină, ceea ce le dezvoltă abilitățile de comunicare și flexibilitatea.
  • Prin rutină, copiii învață să se conformeze regulilor și așteptărilor stabilite de părinți. Aceasta le oferă structură și le permite să înțeleagă limitele și consecințele acțiunilor lor.

De reținut: Este important de menționat că fiecare familie poate crea propria rutină, adaptată nevoilor și valorilor lor. Fie că este vorba de ore fixe pentru mese, somn și activități de joc sau de organizarea unui program flexibil care să încurajeze dezvoltarea individuală a copilului, cheia este să oferim stabilitate și consistență. Atât.

 

  1. (Psiho)motricitatea, reflexele timpurii și limbajul 

În general motricitatea, reflexele timpurii și limbajul se intergrează în tandem. Psihomotricitatea este baza activității Centrelor STURZ și despre ea puteți descoperi mai multe informații AICI, AICI și la cursuri.

Pont: Atunci când alegem activitățile psihomotrice pentru copilul nostru, să ne amintim să ținem cont să introducem jocuri diversificate pentru toate tipurile de inteligență.

 

 

Limbajul este direct influențat de psihomotricitate – cu cât corpul este mai prezent și mai antrenat, cu atât creierul se dezvoltă mai mult și atunci și limbajul este sprijinit. În plus, după cum știm deja, cititul și modul în care citim ajută foarte mult în acest caz, însă mai putem face și altceva:

  • Este esențial să vorbim în mod regulat cu copilul, chiar și înainte ca el să înceapă să vorbească. Ideal este să folosim cuvinte simple și propoziții scurte pentru a-i descrie obiectele din jur, activitățile pe care le facem și emoțiile pe care le observăm.
  • Cântecele și poeziile sunt modalități minunate de a introduce limbajul într-un mod plăcut și captivant. Putem repeta cântecele preferate ale copilului și îl putem încuraja să se alăture și să imite sunetele și cuvintele. În acest fel sprijinim pronunția și ritmul.
  • Jocurile de rol sunt modalități eficiente de a dezvolta abilitățile de comunicare, gândirea critică și creativă.
  • Încurajăm copilul să pună întrebări și să participe în conversații. Răspundem la întrebările lor într-un mod deschis, iar în acest fel stimulăm curiozitatea și dezvoltăm abilitățile de exprimare și ascultare.
  • Oportunitățile de a interacționa cu alți copii sunt pur și simplu esențiale pentru dezvoltarea limbajului și a abilităților de comunicare.
  • Ecranele pot limita interacțiunea socială și comunicarea verbală, de aceea este important să limităm expunerea copilului la gadget.

 

De reținut: Fiecare copil are propriul ritm în dezvoltarea abilităților lingvistice.

 

Ce este mai puțin important

Orice altceva! 😊

 

Dragi părinți, vă dorim inspirație și spor în satisfacerea nevoilor voastre și ale celor mici!

Dacă aveți întrebări, ne puteți contacta la consilier@sturz.ro și vă răspundem cu drag.

 

Autor: Daiana Cerna – redactor, facilitator educațional Centrul STURZ

Dacă ți-a plăcut articolul, împărtășește-l și cu prietenii tăi!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.