Ce înseamnă să fiu un copil fericit și să mă bucur de viață la 3 ani?
Am stat de vorbă cu “gamerșii” noștri (copii de 3-5 ani) și am descoperit că a fi fericit la 3 ani înseamnă:
- Să mă iubească mama și tati
- Să fiu pupat, îmbrățișat, gâdilat
- Să mă joooooooooooooooooooooc!
- Să fac mutrițe,
- Să râd,
- Să alerg
- Să fac ce vreau eu, acum!
- Să mă uit la desene animate
- Să dansez
- Să mănânc dulciuri
- Și… să nu dorm 🙂
Nu am fost deloc surprinși de răpunsurile lor. Îi cunoaștem de atâta timp! Însă, am fost încântați să-i auzim pe ei spunând prin cuvinte sau prin gesturi ceea ce au nevoie.
Haideți să trecem dincolo de judecată, de ceea ce este corect sau nu, sănătos sau nu pentru un copil și, pur și simplu, să-i încurajăm să exprime, să acceptăm fără dorința de corectare ceea ce ei ne spun și să le oferim înțelegere. Un copil acceptat cu tot ceea ce reprezintă este un copil care învață că este ok să trăiesc în această lume, că sunt și aparțin. Mai departe, un copil ascultat devine un copil care ascultă și care învață prin modelare care sunt limitele sănătoase (cât dulce, cât somn, câte desene animate etc). Un copil respectat, devine un copil care respectă, care cere și oferă opinii, care este în puterea lui de a fi om.
Având în minte acest cadru general, la Programul Gamers, instrumentul nostru cel mai des folosit este Jocul, de toate tipurile.
Am reușit să creăm pentru copii acele experiențe unice la clasă, care-i impresionează prin jocul neobișnuit, surprinzător, haios, liber și spontan, în care combinăm discret informații de cultură generală, muncă și bucuria de a descoperi. La sfârșitul cursului, copiii sunt roșii în obraji, zâmbăreți, dornici să prezinte micile proiecte, mai curioși și mai echipați pentru un viitor imprevizibil.
De ce au nevoie copiii între 3 și 5 ani pentru a se bucura de viața lor în comunitate?
Pentru mulți copii, această perioadă reprezintă și începutul grădiniței, desprinderea de mediul securizant de acasă și acomodarea într-un mediu complet nou. Acest moment poate fi făcut cu o pregătire anterioară, în care copilul își dezvoltă, cu ajutorul familiei, un set de independențe și este expus treptat micilor colectivități, sau…. din păcate uneori, abrupt și fără atenție acordată nevoilor copilului.
Pentru copiii care merg la grădiniță, am observat că este important să ceară ce au nevoie, să refuze, să primească, să accepte, să facă schimb, să invite la joc, să poată contribui, să aibă responsabilități specifice vârstei, să se poată îngriji conform vârstei, să spună ce îi deranjează, să povestească cum le-a fost ziua, ce li s-a întâmplat; însă pentru ca toate aceastea să fie posbile într-un mod cât mai sănătos pentru copil, este nevoie ca noi, adulții din jurul lor, să le oferim contexte de învățare și modelare: pe de o parte să-i ofer spațiu, să-i permit să fie și să facă, iar pe de altă parte să-i arăt cum, prin exemplul personal, evidențiind comportamentul dorit. Nu în ultimul rând, copiii au nevoie de timp, de exersare, încurajare și apreciere a micilor reușite.
Cum învață copiii să învețe la această vârstă?
Cel mai util instrument de învățare la această vârstă rămâne Jocul. Și următoarea întrebare nu este care joc și ce fel de joc. Cum ne jucăm?
Jocul este important să fie cât mai liber, cât mai exploratoriu, creativ, inedit, plin de momente Wow!, improvizat și fără un scop instructiv rigid. Este o adevărată artă să reușești să menții întregul grup angajat într-un astfel de proces educațional. Felicitări educatorilor, animatorilor, facilitatorilor care reușesc asta! Ca părinte, tot ce ai nevoie este să te lași purtat liber de copil în lumea propriului joc, fără să vrei să-l înveți neapărat ceva. Cu siguranță ai testat deja asta și te-ai convins singur de cât de multe poți învăța de la copii :).
Vă așteptăm cu drag la noi, la grupele Gamers:
Marțea de la 17.30 la 19.30
Miercurea și joia de la 17.00 la 19.00.
Spor la joacă!
Înscrieri la: 0752110302, contact