Pedagogia și istoria STURZ

Din 2007, din iubire și respect pentru viață și familie

Pedagogia STURZ are ca scop oferirea soluţiilor educaţionale care completează educaţia din familie, de la grădiniţă și şcoală, cu abilităţile de viaţă necesare fiecărui copil pentru a trăi fericit.

Pedagogia STURZ a fost dezvoltată începând cu anul 2007, de un grup de profesionişti în domeniul educaţiei, psihologiei şi psihiatriei, iar din 2015, grație cofondatorilor Adina și Bogdan Benghea, STURZ- Centrul de Cercetare și Dezvoltare a Educației pentru Familie, a devenit marcă înregistrată.

Pasărea sturz este simbolul centrului și semnifică evoluția, schimbarea de paradigmă. În 2015, ca urmare a unei experiențe de 8 ani în educația de tip enrichment pentru copii, am hotărât să schimbăm principiile directoare ale organizației și să punem în prim plan educația oferită părinților; în felul acesta sprijinind și mai bine dezvoltarea sănătoasă a copiilor.

În același timp, prin numele STURZ îl onorăm pe Ovidiu STURZ, medic psihiatru, inițiatorul proiectului educațional din 2007, și ducem mai departe pasiunea și preocuparea pentru sănătatea copiilor și a părinților.

Viziunea noastră este să aducem în prim-plan rolul familiei în educație, ca sursă care impactează direct calitatea relațiilor interumane și să împuternicim părinții să fie pe deplin în rolul lor de părinți. O familie sănătoasă din punct de vedere relațional va oferi oameni conștienți, echilibrați și care pot trăi în armonie cu cei din jur și cu mediul.

Misiunea noastră este să contribuim la creșterea calității vieții de familie, cu scopul de a crea acasă un mediu hrănitor și sănătos, prin programe educaționale și terapeutice adresate adulților și copiilor.

Viața de familie poate fi plină de provocări, drumul devenirii ca părinte este plin și cu bucurii și cu multe învățături de integrat, însă cu suport, acces la informații și resurse, părinții se pot aduce în puterea lor de a fi părinți, autentici, conștienți și prezenți. Cu cât reușim mai mult să facem asta, cu atât mai de folos le suntem copiilor și ne aducem împreună contribuția la binele întregii societăți.

Principiile Pedagogiei STURZ pentru părinți:

  1. Fiecare părinte merită să fie onorat și respectat pentru viața primită și oferită mai departe.
  2. Fiecare părinte merită să fie văzut, ascultat, sprijinit să devină cea mai bună versiune a lui.
  3. În orice circumstanță, părintele răspunde vieții așa cum poate el mai bine în acel moment.
  4. Viața de părinte poate fi o provocare, însă pentru fiecare există și un mare potențial de creștere și dezvoltare.
  5. Întotdeauna, părinții vor da din ceea ce au primit. Nu poți da mai departe din ceea ce tu, la rândul tău, nu ai primit niciodată. Vestea bună este că poți primi și mai târziu în viață.
  6. Odată cu venirea copiilor în viață, părinții sunt chemați să evolueze, să treacă dincolo de a răspunde propriilor nevoi, să fie prezenți și la nevoile copiilor.
  7. Nu ne putem feri copiii de viață, dar îi putem pregăti pentru ea.
  8. Nu putem alege ce și cum vor prelua copiii de la noi, dar putem să ne punem pe noi cât mai în ordine și să ne aducem cât mai în armonie, pentru a fi cu adevărat prezenți.
  9. Fiecare părinte este capabil să evolueze în ritmul lui și în armonie cu propriul destin.
  10. Părintele are nevoie să fie parte dintr-o comunitate care îi oferă conectare, încurajare, resurse, responsabilități și drepturi.

 

La Centrul STURZ, suntem pe deplin în serviciul părinților și al viitorilor părinți, atât în interacțiunea directă cu ei, cât și în interacțiunea cu copiii lor.

Principiile Pedagogiei STURZ pentru copii:

  1. Copilul vine pe lume cu o moștenire proprie, un potențial și o cale de urmat. Toate au nevoie să fie respectate în drumul nostru de ghizi ai copiilor.
  2. Copilul învață despre lume în primul rând în familie. Este conectat la locul lui de iubire, de acasă, unde se pun bazele atașamentului și se creează matrița relațiilor pe care le va dezvolta în viitor.
  3. Copilul are nevoie să-și simtă locul în familie, să fie respectat și să poată contribui încă de mic.
  4. Copilul se dezvoltă în armonie cu mediul înconjurător. De aceea, are nevoie de un mediu sigur, stimulant, adaptat dezvoltării lui și care să-i permită explorarea și independența, cât mai aproape de natură și de lucrurile firești ale vieții.
  5. Fiecare copil înflorește în ritmul lui și la asta contribuie disponibilitatea emoțională a adulților, încurajarea din relație, expunerea la activități și comportamente hrănitoare.
  6. Copilul are nevoie să fie descoperit, ghidat și susținut cu respect pentru ceea ce îl face pe el unic.
  7. Comportamentul copilului este simptomul familiei. Scopul nu este să corectăm copilul, ci să aducem la lumină și să integrăm aspectele familiale spre care simptomul indică.
  8. Copiii au nevoie să le fie hrănite în permanență curiozitatea și dorința de învățare, prin expunere la contexte educaționale hrănitoare, în care sunt mai degrabă întrebați, provocați și ascultați decât instruiți și învățați.
  9. Copiii învață despre ei și despre viață din natură. A încuraja copilul de mic să absoarbă informația vie, direct din mediul natural este cea mai sănătoasă hrană a intelectului.
  10. Într-un mediu securizant în care se creează relația de conectare și joc, copiii își pot reașeza regulile și limitele, atât de necesare evoluției personale.
  11. Copiii au nevoie de responsabilități și drepturi. Unele fără altele creează un mare handicap în raportarea la sine și la cei din jur.
  12. Copilul învață atunci când este interesat iar interesul se cultivă prin expunere repetată la stimuli, în ritmul copilului, cu validare și încurajare constante.

Valorile noastre atunci când lucrăm cu copiii:

  1. Apartenența. Lucrăm dintr-un loc personal așezat, din care putem observa, încuraja și susține creșterea în ritmul copilului.
  2. Respectul pentru părinți și copii. Atunci când lucrăm cu un copil, ne punem în slujba părinților, dintr-un loc de respect pentru ei și viața lor.
  3. Bunătatea. Ne pasă de cei din jur și ne arătăm bunătatea prin toate acțiunile noastre, de la cele mai mici, până la cele mai mari.
  4. Primim și oferim feedback. Este unul dintre cele mai eficiente mijloace de creștere personală.
  5. Facilităm învățarea. Și noi învățăm de la copii despre ei, despre noi și despre lume, la fel cum și lor le permitem să învețe de la noi și prin noi.
  6. Respectul de sine. Învățăm zi de zi să ne respectăm pe noi înșine, și prin asta copiii își modelează la rândul lor respectul de sine.
  7. Flexibilitatea și dezvoltarea continuă. Ne adaptăm în permanență la nevoile actuale și viitoare ale copiilor. Punem azi bazele autonomiilor de care copiii vor avea nevoie și peste 10/20/30 de ani.
  8. Deschiderea și incluziunea. Încurajăm și facem loc diversității ca sursă de creștere.
  9. Suntem curioși de oameni, comportamente, fenomene, lucruri, posibilități și permitem curiozității să ne ghideze explorarea și învățarea.
  10. Autocunoașterea și dezvoltarea personală. Fiecare experiență de învățare este o invitație să descoperim ceva nou despre noi și să construim drumul dezvoltării noastre personale.
  11. Bucuria de fi. Ne bucurăm că SUNTEM așa cum suntem și ne exprimăm bucuria în acțiunile noastre.
  12. Ne asumăm rolul de adult conținător în relație cu copiii și îi asigurăm conectare, limite, reguli, drepturi, responsabilități și încurajare.
  13. Alegem să lucrăm cu materiale naturale, să promovăm comportamente ecologice și sustenabile.
  14. Perseverența și disciplina. Suntem disciplinați și perseverenți în acțiunile noastre care ne aduc mai aproape de obiectivele noastre și prin care ne onorăm misiunea pe această lume.

Învăţarea experienţială prin conectare şi integrare

Învăţarea experienţială

Noi creăm experienţa de neuitat în care copiii simt în primul rând o stare de relaxare, pentru ca, în a doua etapă, să aibă mintea pregătită pentru învăţare. Cum se produce învăţarea? După ce am pregătit cadrul fizic, copilul îşi alege materialul şi utilitatea pe care doreşte să i-o confere, însă pentru a crea utilităţi obiectelor din jur, descoperim că avem nevoie de informaţie pe care apoi să o punem în practică, să o testăm, să o modificăm şi să eşuăm până reuşim! Fiecare participant învaţă în funcţie de propria experienţă pe care este asistat să şi-o creeze.

Conectare

Lecţiile pe care nu le uiţi niciodată în viaţă sunt cele care au implicat emoţii, stări şi sentimente puternice faţă de cineva sau ceva. Conectarea în cadrul cursurilor noastre este faţă de tine însuţi şi faţă de oamenii şi obiectele din jur. Fiecare stare a mea şi a celorlalţi contează pentru o experienţă de învăţare de neuitat. De aceea, participanţii spun adesea că, în timpul cursului, intră parcă într-o altă lume în care timpul se opreşte sau capătă o altă amploare şi atinge spaţii temporale nebănuite.

Integrare

Un trio perfect al învăţării noastre este corp-suflet-minte. Învăţarea începe cu mişcarea care trezeşte şi implică, transmiţând o stare de care se agaţă o informaţie. Învăţarea nu se întâmplă în timp ce stăm liniştiţi. Pentru integrarea oricărei informaţii corpul are nevoie de mişcare şi semnificaţie, dată de anumite stări sau emoţii pe care fiecare le percepe în timpul învăţării. Se întâmplă astfel ca la sfârşitul unui curs, participanţii să nu-şi găsească cuvintele pentru a-ţi spune ce au făcut, dar cu siguranţă sunt capabili să arate prin propriul corp!