Formare în educație psihomotrică

Metode și intrumente de predare interactivă și antrenare a corpului pentru învățare

Educația psihomotrică reprezintă dezvoltarea întregii personalităţi prin intermediul experimentărilor senzoriale, motrice şi corporale.

Mişcarea este mediul cel mai la îndemână a copilului de a intra în contact cu el însuşi şi cu mediul său înconjurător material şi social – de a experimenta şi învăţa, prin intermediul propriului corp, cu ajutorul percepţiei.

Motricitatea poate fi definită ca totalitatea mișcărilor în funcție de percepție, gândire, trăire și acționare. Dacă încercăm o clasificare a mişcării în dezvoltarea motrică a copilului, rezultă următoarele funcţii ale mişcării:

  • funcţia personală: cunoaşterea propriului corp (schemă corporală) şi cunoaşterea de sine (confruntarea cu propriile capacităţi fizice, formarea unei imagini de sine);
  • funcţia productivă: a realiza, crea ceva cu propriul corp (o abilitate sportivă, statul în mâini sau un dans);
  • funcţia expresivă: exprimarea în mişcare a sentimentelor şi percepţiilor senzoriale, trăirea lor cu propriul corp;
  • funcţia impresivă: perceperea bucuriei, tristeţei, oboselii sau al fluxului de energie şi experimentarea lor prin mişcare;
  • funcţia explorativă: cunoaşterea mediului înconjurător material, cercetarea, probarea şi identificarea prin mişcare a obiectelor şi învăţarea caracteristicilor lor;
  • funcţia socială: contactul cu ceilalţi, a face ceva împreună (un joc, o activitate), a se înţelege cu ceilalţi, a ceda sau a se impune faţă de ceilalţi;
  • funcţia comparativă: compararea, măsurarea, întrecerea cu ceilalţi, prelucrarea propriilor victorii şi învăţarea de acceptare a eşecului;
  • funcţia adaptivă: suportarea de greutăţi (dificultăţi), îmbunătăţirea capacităţii de performanţă ale corpului, adaptarea la propriile pretenţii cât şi la cele exterioare.

Activitățile de mișcare se defășoară într-un cadru liber, unde funcțiile de mișcare sunt stimulate în timp ce copilul se află într-o continuă întâlnire cu el însuși (propriul corp), cu obiectele din jurul său, cu situațiile și partenerii de joc. Dezvoltarea psihomotrică este de o importanţă deosebită pentru dezvoltarea personalităţii copilului. Copilul este, astfel, determinat să acţioneze cu şi în mediul său înconjurător material şi social.

Acţionarea este înţeleasă, aici, ca o activitate conştientă, motivată, programată, orientată spre un scop şi controlată.

Din competenţa acţionării se dezvoltă la copil şi alte capacităţi, cum ar fi:

  • capacitatea de a se percepe pe sine însuşi, de învăţa să se manipuleze pe sine, propriul său corp – competenţa eului;
  • capacitatea de a percepe mediul material înconjurător, de a trăi, înţelege şi prelucra impulsurile (informaţiile) lui şi de a se operaţionaliza cu şi în el – competenţa obiectivă;
  • capacitatea de a percepe mediul social înconjurător, de a-l trăi, a-l înţelege şi de a se orienta spre şi în el – competenţa socială.
Centrul STURZ
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.