Dinamici sistemice în educație. Timișoara,11-12 Mai 2019

Visit the page in English here

În perioada 11-12 mai, va avea loc, în premieră în România, workshopul: Dinamici sistemice în educație, facilitat de dna. Bibi Schreuder, co-fondator al Institutului Bert Hellinger din Olanda, formator constelații familiale și organizaționale, specialist în educație sistemică.

Întregul workshop va fi o experiență de conectare la propriul context educațional sau profesional, cu scopul de a aduce clarificare și integrare unor situații punctuale precum: dificultatea trainerului/cadrului didactic de a transmite informația, tensiuni și probleme de comunicare între departamente, fenomene de bullying întâlnite frecvent, obstacole care continuă să reapară în legătură cu un proiect, dificultăți de învățare, lipsa resurselor de orice fel, situații de burn-out etc.

Fie că ești cadru didactic, trainer, consilier sau conduci o instituție educațională, probabil că te întâlnești cu una din situațiile descrise mai sus. Educația este un proces dinamic, care implică, pe lângă actul educațional în sine pe care cu toții îl cunoaștem, și o serie de schimburi la niveluri subtile, care au loc în legătură cu instituția și istoricul ei, precum și cu evoluția personală și educaționă a persoanelor implicate.

Teoria dinamicilor sistemice, așa cum este ea prezentată de Bert Hellinger, creatorul constelațiilor familiale, aduce în discuție cele 3 legi ale iubirii, care guvernează relațiile la nivel subtil. Acestea sunt:

Legea apartenenței: Orice și oricine are dreptul de a aparține și de a i se reda locul de drept într-o familie, organizație, comunitate etc.

Legea ordinii: Există o anumită ierarhie a persoanelor existente într-o familie sau organizație, ordine corelată cu momentul apariției acestora în sistem, precum și cu importanța funcției lor în sistem.

Legea echilibrului: urmărește existența unui echilibru între a da și a primi, care caracterizeză schimburile dintre indivizi și sistem, ca întreg.

Adesea, se întâmplă ca una sau mai multe dintre aceste 3 legi să fi fost încălcată în sistem, fapt ce generează încurcături sistemice, care se manifestă sub formă de probleme care continuă să crească, să reapară sau să nu-și găsească soluția. În teoria dinamicile sistemice, astfel de situații sunt abordate ca soluții la ceva mai mare la care avem nevoie să ne uităm, spre care să alocăm resurse, pentru ca întregul sistem să se aducă în armonie.

În timpul workshopului din 11-12 mai, după o introducere în subiect și detalierea conceptelor principale, participanții își vor putea lucra temele personale, prin intermediul exercițiilor sistemice sau al constelațiilor organizaționale.

Facilitator: Bibi Schreuder, co-fondator al Institutului Bert Hellinger din Olanda, formator constelații familiale și organizaționale, specialist în educația sistemică. Citește mai multe despre Bibi aici.

Bibi Schreuder

Iată câteva din beneficiile abordării sistemice în educație:

  • Reducerea conflictelor la nivel de grup sau de organizație;
  • Creșterea atitudinii pozitive față de învățare și dezvoltare personală;
  • Creșterea sentimentului de apartenență la grup sau organizație (școală, instituție, comunitate, companie);
  • Un nivel mai mare de integrare între viața personală și cea profesională;
  • Utilizarea informațiilor fenomenologice ale sistemului ca resurse pentru integrare și vindecare;
  • Creșterea conștientizării și receptivității față de problematici sistemice apărute la nivel individual sau de grup;
  • Identificarea și evaluarea blocajelor în dezvoltare și învățare;
  • Crearea propriilor strategii și instrumente de învățare, folosind teoria dinamicilor sistemice.

Cu peste 25 de ani de experiență în educație, Bibi ne va învăța cum să adoptăm o abordare sistemică pe care să o putem aplica situațiilor educaționale de zi cu zi. Acest workshop de 2 zile va fi de interes, în special, pentru formatori, cadre didactice și părinți, deoarece contextualizează toate elementele care joacă un rol în educație. Focusul va fi asupra legăturilor și interacțiunilor existente în școli sau alte instituții educaționale, contribuind la identificarea locului de drept și a funcției sistemice pentru fiecare element, precum: director, cadre didactice, personal administrativ, elevi, familiile lor etc. Atunci când fiecare este luat în considerare și i se oferă locul de drept, cu toții își pot îndeplini mai bine funcția comună: educarea noilor generații.


Bibi Schreuder se va focusa, de asemenea, și asupra atitudinii sistemice atunci când predai, fie că te adresezi copiilor/studenților, fie că te adresezi adulților. Participanții vor avea ocazia să-și lucreze cazuri proprii, reale, despre situațiile problematice pe care le întâmpină. Vor învăța cum să abordeze simptomul (comportament disruptiv, lipsă de implicare, bullying, conflicte în grup etc.) într-un context mai larg (familie, traumă, mediul organizațional/școlar). Lucrând astfel, scopul sau funcția simptomului iese la lumină și ne putem ocupa de ea. Cu alte cuvinte, fiecare simptom este o soluție la ceva. Munca sistemică ne ajută să descoperim la ce servește soluția respectivă.
Această muncă profundă a avut până acum un impact puternic asupra educației din țări precum Finlanda, Danemarca, Olanda, Spania, Germania și Mexic. Acum avem această oportunitate de a învăța direct de la unul dintre leaderii din acest domeniu și ne face mare plăcere să împărtășim această experiență cu tine!

Acest eveniment este pentru cei pasionați de educație și dezvoltarea potențialului uman, deschiși să descopere noi resurse de creștere personală și profesională.

Program: sâmbătă și dumincă de la 9.30 la 18.00, cu pauză de prânz de la 13.00 la 14.30

Locul: Piața Victoriei nr.2 , Timișoara, România

Cost participare: 170 euro/persoană

Înscrieri la: consilier@sturz, ro, 0752110302 (Adina), 0722376207 (Dragoș) sau prin completarea formularului de mai jos.

Ce așteptări ai de la acest atelier?

Organizatori: STURZ- Centrul de Cercetare și Dezvoltare a Educației pentru Familie (Adina Benghea) și Quantum Connection (Dragoș Riti)

Dragoș Riti

Formator și facilitator constelații familiale și organizaționale

Adina Benghea

Co-fondator al Centrului de Cercetare și Dezvoltare a Educației pentru Familie.

Facilitator programe educaționale de tip enrichment pentru copii și tineri .

Facilitator în supervizare: constelații familiale și organizaționale.